Josef Franz Maria Hoffmann

Overzicht actieve loopbaan

Oostenrijk  I  Architect en meubel- en productdesigner  I  www.wittmann.at

Josef Franz Maria Hoffmann (1870-1956) studeerde architectuur aan de Höhere Staatsgewerbeschule in Brünn in 1887. En ook aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen bij Otto Wagner en Carl von Hasenauer.

In 1895 richtte hij de kunstenaarsgroep Siebenet-Club (Club van zeven) mede op. Hij kreeg toen ook de Prix de Rome toegekend.

In 1897 was hij medewerker bij het architectenbureau van Otto Wagner. In het zelfde jaar was hij medeoprichter van de Weense Secession. Dit was een reformistische groep kunstenaars en architecten opgericht als tegenwicht van de toen heersende art-nouveaustijl.

Van 1899 tot 1936 doceerde hij aan de Kunstgewerbeschule in Wenen architectuur en vormgeving.

In 1900 reisde hij naar Groot-Brittannië. Hij ontmoette daar Charles Robert Ashbee en Charles Rennie Mackintosh van de Britse Arts & Crafts Movement. Hij nodigde hen uit om installaties te ontwerpen voor de Secession tentoonstelling die in 1900 in Wenen zou gehouden worden. Daarom werd zijn werk en dat van andere Secession ontwerpers, sterk beïnvloed door de Glasgow School en Mackintosh.

In 1903 richtten Hoffmann en Koloman Moser de Wiener Werkstätte op. Ze kregen financiële steun van de bankier, Fritz Wärndorfer (1869-1939). Hoffmann was artistiek directeur en de productiefste ontwerper van deze groep. Ze werden beïnvloed door Ashbees Guild of Handicraft.

De verheven ambitie van Hoffmann was een verbond te sluiten tussen kunst, architectuur, vakmanschap en design. Hij wou een geïntegreerde aanpak te creëren die alles zou omvatten, zowel exterieur als interieur en van meubeldesign tot een theelepeltje. De meeste van zijn ontwerpen in metaalwerk waren architectonisch van aard.

Andere goedkopere en commerciëlere ontwerpen hadden een rasterpatroon dat bekend werd als de Hoffmann-Quadratl. Dit soort decoratie werd gebruikt bij zijn stoelontwerpen, waaronder de beroemde Sitzmaschine. Hoffmann ontwierp ook glas voor de glasfabriek van J.L. Lobmeyr en Loetz Witwe. De gekleurde bovenlagen werden ingesneden en gegraveerd om de witte onderlagen zichtbaar te maken.

Naast productontwerpen had Hoffmann ook een succesvol architectenbureau. Hij ontwierp het Purkersdorf Sanatorium (1904). Het is wat men een Gesamtkunstwerk noemt. Het was het eerste meesterwerk van rationeel modernisme, en een voorloper van de basisprincipes van het Bauhaus.

Tussen 1905 en 1911 werkte hij aan het Palais Stoclet in Brussel en in 1907 aan het Cabaret Fledermaus .

In 1905 verliet Hoffmann de Weense Secession Hij richtte met schilder Gustav Klimt (1862-1918) de Kunstschau op. In 1907 was Hoffmann medeoprichter van de Deutscher Werkbund en van 1912 tot 1920 was hij voorzitter van de Österreichischer Werkbund.

Hoffmann nam deel aan internationale tentoonstellingen:

In 1914 aan de “Deutsche Werkbund-Ausstellung” in Keulen.

In 1925 aan de “Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes” in Parijs en in 1930 aan de ‘Stockholmsutstäliningen” in Stockholm. Hoewel zijn werk sterk werd beïnvloed door de Britse Arts & Crafts, was Hoffmanns-werk anti historistisch. De rechtlijnige vormen die hij ontwikkelde, hadden een enorme invloed op het geometrische vormvocabulaire van het Modernisme.

Hoewel Hoffmann overbodige versiering in zijn ontwerpen afwees, was hij geen esthetische revolutionair zoals zijn landgenoot Adolf Loos; hij hield zich meer bezig met het verfraaien van alledaagse objecten. De hoge kwaliteit van zijn ontwerpen droeg ertoe bij dat hij een centrale rol vervulde in de internationaal gerespecteerde Werkstätle-beweging.

Enkele realisaties

 

Chronologisch overzicht

  • Data   Activiteiten
  • 1870   Geboren in Pirnitz. Moravië (nu Brtnice, Tsjechië)
  • 1887   Studie architectuur Höhere Staatsgewerbeschule in Brünn en aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen bij Otto Wagner en Carl von Hasenauer
  • 1895   Medeoprichter van de kunstenaarsgroep Siebenet-Club (Club van zeven).
    Prix de Rome
  • 1897   Werkt bij het architectenbureau van Otto Wagner
    Wordt medeoprichter van Weense Secessie
  • 1899   Doceert architectuur en vormgeving aan de Kunstgewerbeschu1eln Wenen
  • 1900   Reist hij naar Groot-Brittannië
    Secessiontentoonstelling
    Satztische tafel set
  • 1903   Richten Wiener Werkstätte op met Koloman Moser
    Purkersdorf Sanatorium, ook met Moser
  • 1903   JH lamp (heruitgave bij BD Ediciones)
    Purkersdorf stoel
  • 1904   Purkersdorf Sanatorium
  • 1905   Palais Stoclet. Brussel, met Koloman Moser
    Oprichting Kunstschau
  • 1906   Fledermaus stoel
    Rundes Modell bestek (heruitgave bij Alessi)
  • 1907   Cabaret Fledermaus
    Medeoprichter van de Deutscher Werkbund
  • 1908   Armlöffel leunstoel
    Sitzmaschine
    Ontwerpt glas voor de glasfabriek van J.L. Lobmeyr en Loetz Witwe
  • 1910   Club en Kubus collecties gestoffeerde meubels
  • 1912   Voorzitter van de Österreichischer Werkbund   (tot 1920)
    Alleegasse collectie gestoffeerde meubels
    Broncia leunstoel
    Villa Ast leunstoel
  • 1913   Villa Gallia leunstoel
  • 1914   Deelname aan internationale tentoonstelling de ‘Deutsche Werkbund-Ausstellung’ in Keulen
  • 1915   Cabinett meubelcollectie
  • 1923   Oval dienblad (heruitgave bij Alessi)
  • 1925   Deelname aan Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes in Parijs’
  • 1930   Deelname aan Stockholmsutstäliningen in Stockholm
  • 1932   Sluiten Wiener Werkstätte
  • 1935   Trekt zich terug uit academische wereld
  • 1955   86 bestek voor Pott
  • 1956   Overlijdt in Wenen

Reageren is niet mogelijk