Otto Wagner

Overzicht actieve loopbaan

Otto Wagner (1841 – 1918) studeerde aan de Technische Hochschul in Wenen en aan de Bau-akademie in Berlijn en werd later opgeleid door Eduard van der Nüll en August Siccard von Siccardsburg aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen.

In 1862 ging hij werken voor de Weense architect Ludwig von Förster, wiens bureau hij een tijdje later overnam en onder zijn eigen naam voortzette. Zijn vroege architectuur -met name flat- en kantoorgebouwen­ bevat historische elementen en was beïnvloed door de klassiek aandoende stijl van Karl Friedrich Schinkel (1781-1841).

Hij kreeg de opdracht een stedebouwkundig plan te maken voor Wenen (1892-1893) en herontwierp de Stadtbahn (1893), die bestond uit viaducten, bruggen en meer dan dertig stations.

Van 1894 tot 1916 was Wagner docent architectuur aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen, waar onder anderen Adolf Loos, Josef Hoffmann en Josef Maria Olbrich student waren.

In 1894 publiceerde Wagner Moderne Architektur, dat een keerpunt betekende in zijn bouwkundige carrière, waarna zijn werk steeds soberder werd.

In 1899 werd hij lid van de Weense Secession en hoewel hij het Classicisme niet geheel de rug toekeerde, begaf hij zich op het terrein van de Art Nouveau.

Rond 1900 had hij zeventig mensen in dienst, onder wie Olbrich, Hoffmann, Leopold Bauer (1872-1938), Max Fabiani (1865-1962) en Joze Pleénik (1872-1957) en hield hij zich zowel met design als met architectuur bezig.

Zijn meesterwerk, de Österreichische Postsparkasse in Wenen (1904-1906), was een Gesamtkunstwerk en werd ingericht met speciaal ontworpen aluminium accessoires en buighoutmeubilair, die een vroege functionalistische tendens onthulden.

Variaties op het meubilair van de Postsparkasse werden later gefabriceerd door Thonet en J. & J. Kohn. Wagner ontwierp ook zilver voor J.C. Klinkosch, dat tentoongesteld werd op de Oostenrijkse afdeling van de Esposizione Internazionale d’Arte Decorativa Moderna van 1902 in Turijn.

Hij schreef van 1904 tot 1907 artikelen voor het tijdschrift Hohe Warte en werd later lid van de Deutscher Werkbund.

Wagner was een van de meest progressieve Weense architecten van rond de eeuwwisseling en door zijn onderwijs aan de Akademie der Bildenden Künste en zijn verkondiging voor de Nutzstil (functionele stijl) heeft hij een hele generatie architecten en ontwerpers beïnvloed.

Enkele realisaties

Chronologisch overzicht

  • Data, Activiteiten
  • Studeerde aan de Technische Hochschule in Wenen en aan de Bau-akademie in Berlijn en
    werd later opgeleid door Eduard van der Nüll en August Siccard von Siccardsburg aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen
  • 1862, Werkt voor de Weense architect Ludwig von Förster
    Neemt bureau van Förster over.
  • 1892, Stede bouwkundig plan voor Wenen
  • 1894, Docent architectuur aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen
    Publiceert Moderne Architektur
  • 1899, Wordt lid van de Weense Secession
  • 1900, In zijn bureau werken Olbrich, Hoffmann, Leopold Bauer, Max Fabiani en Joze Pleénik
  • 1902, Stelt tentoon op de Oostenrijkse afdeling van de Esposizione Internazionale d’Arte Decorativa Moderna in Turijn
  • 1904, Österreichische Postsparkasse in Wenen
    Schrijft artikelen voor het tijdschrift Hohe Warte
    Wordt lid van de Deutscher Werkbund

Reageren is niet mogelijk