Secession

Secession    (1897-1920)        Historiek

Ook bekend als Secessionisme en Wiener Sezession. Secession was de naam voor verschillende groepen kunstenaars in Duitsland en Oostenrijk die zich hadden afgescheiden van de officiële kunstacademies omdat ze hun eigen artistieke weg wilden inslaan. Dit waren onder andere de Münchner Sezession (1892) en de Berliner Sezession (1899). De meest invloedrijke was echter de Vereinigung bildender Künstler Österreichischer Secession oftewel de Wiener Sezession.

De Wiener Sezession werd in 1897 door een groep kunstenaars en architecten opgericht die hun lidmaatschap van het Wiener Künstlerhaus hadden opgezegd. Leden van de Wiener Sezession weigerden de conservatieve normen van de academie te accepteren en volgden als onafhankelijke vereniging hun eigen creatieve ideeën. Hoewel de groep bestond uit kunstenaars en architecten ontwierp een aantal leden, onder wie Hoffmann, Moser en Olbrich, ook keramiek, meubels en metaalwerk.

De groep was opgericht om architectuur en de decoratieve kunsten dichter bij elkaar te brengen. Al spoedig werden affiches, prenten, tekeningen, glas, keramiek, metaalwerk en textiel geproduceerd en hun ideeën werden verwoord in een eigen tijdschrift, Ver Sacrum (heilige lente).

De organisatie had het in 1898 door Josef Olbrich ontworpen Secessiongebouw in Wenen als basis. Het Secessiongebouw werd uiteindelijk de permanente tentoonstellingsruimte van de groep maar was niet op tijd klaar voor de eerste expositie. Deze werd gehouden in het gebouw van het Gartenbau Gesellschaft in Wenen.

Behalve het Secessiongebouw zijn andere voorbeelden van Wiener Sezessionarchitectuur Otto Wagners ontwerp van de Weense Stadtbahn (1899-1901) en het Sanatorium Purkersdorf van Josef Hoffman (1904-1906).

In 1900 hield de groep de baanbrekende Wiener Sezessiontentoonstelling die geheel gewijd was aan de decoratieve kunsten. Er was werk te zien van Charles Rennie Mackintosh, Charles Ashbee en Henry van de Velde.

Hoewel het vroege werk van de Secession in art-nouveaustijl was, kozen de ontwerpers na deze tentoonstelling steeds meer voor rechthoekigheid, zoals te zien is aan de geometrische vorm van het Purkersdorf Sanatorium en het interieur, ontworpen door Koloman Moser.

In 1903 richtten Hoffmann en Moser de Wiener Werkstätte op die werk van de Wiener Sezessionleden produceerde en verkocht

Belangrijkste kenmerken

  • Geometrische abstractie
  • Rechthoekige vormen
  • De Wiener Sezession weigerde de conservatieve normen van de officiële kunstacademie
    te accepteren en ging als onafhankelijke organisatie haar eigen creatieve ideeën ontwikkelen
  • Doel was architectuur en de decoratieve kunsten dichter bij elkaar te brengen.
    Hoofdkwartier was het Secessiongebouw in Wenen, ontworpen door Josef Olbrich
  • Vroeg werk werd in art-nouveaustijl gemaakt, daarna kozen de vormgevers steeds meer voor rechthoekigheid

Trendsetters, Actoren

Reageren is niet mogelijk