Frank Owen Gehry

Overzicht actieve loopbaan

Verenigde Staten  I  Architect en meubeldesigner

Frank O. Gehry  (1929 –  ) studeerde tot 1954 architectuur aan de University of Southern California in Los Angeles en bracht toen een jaar door op de Harvard Graduate School of Design in Cambridge, Massachusetts.

Na zijn opleiding werkte Gehry als architect en planoloog voor verscheidene architectenbureaus in Los Angeles, Atlanta, Boston en Parijs en in 1962 vestigde hij een architectenbureau, Frank O. Gehry & Associates Ine., in Los Angeles.

Tien jaar later ontwierp hij de opmerkelijke serie Easy Edges van veertien kartonnen meubelstukken. Deze ontwerpen, oorspronkelijk bedoeld als goedkoop meubilair, hadden meteen succes. Gehry nam ze echter al na drie maanden uit de productie, vrezend dat zijn grote succes als meubelontwerper afbreuk zou doen aan zijn reputatie als architect.

Eind jaren ‘70 ontwierp Gehry een aantal woningen, met behulp van industriële materialen en gedeconstrueerde vormen. Zijn eigen huis in Santa Monica en de Spilier Residence in Venice, Californië is hier een voorbeeld van. Hij verwierf internationale erkenning met de Loyola Law School (1981-1984), het California Aerospace Museum (1983-1984), het restaurant Fishdance in Kobe, Japan (1987) en het Vitra Design Museum in Weil am Rein (1989). Het zijn deconstructivistische architectonische projecten.

In de jaren ‘80 creëerde hij zijn kartonnen meubelserie Experimental Edges (1982), die meer als kunstmeubilair dan als praktische woninginrichting fungeerde. Van 1990 tot 1992 ontwikkelde Gehry een serie stoelen voor Knoll international, die geconstrueerd was uit gevlochten repen multiplex en geen extra steun vereiste.

In de serie Fish Lamps voor Formica Company zocht hij naar innovatieve toepassingen door het gebruik van het nieuwe materiaal Color Core. Als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Deconstructivisme ontving hij tal van prijzen zoals de Pritzker Prize in 1989. in 1997 voltooide hij het spectaculaire Guggenheim Museum in Bilbao. Het werd met titanium bedekt. Het is ongetwijfeld zijn grootste architectonische prestatie.

Gehry mag je beschouwen als een van de belangrijkste architecten ter wereld. Zijn excentrieke, kunstzinnige stijl droeg bij tot de ontwikkeling van het deconstructivisme. Het Vitra Museum in Weil am Rhein in Duitsland is een van de vele opzienbarende gebouwen die hij realiseerde.

Hij heeft ook een reputatie als een van de oorspronkelijkste geesten in meubeldesign. Het is door zijn designs onmiddellijk duidelijk dat Gehry meubels en gebouwen als sculpturen beschouwt. De alledaagse materialen die hij in zijn bouwkundige opdrachten gebruikt – golfijzer, ruwe pleisterkalk, rechthoekig ijzergaas, stalen en ijzeren steunbalken – zien er onconventioneel uit door de ongebruikelijke en onverwachte contexten waarin ze zijn geplaatst.

Zijn meubels vertonen een even gedurfde aanpak. De stoelen in de Easy Edges serie bestaan uit aan elkaar gelijmde lagen geplet golfkarton – een toespeling op verpakkingsmateriaal. Dit proces, dat door Gehry gepatenteerd is, lost het langdurige probleem van instabiliteit op dat bij eerdere versies van kartonnen stoelen aan de orde was.

De zichtbare randen van de meubels doen denken aan corduroy (ribfluweel). Gehry perfectioneerde ook een efficiënte fabricagetechniek waardoor stoelen niet zo duur hoefden te zijn. Er werden in totaal zeventien verschillende modellen gemaakt – niet alleen in zijn vrije stijl, maar ook grafische designs, zoals de golvende Wiggle Side Chair.

Gehry presenteerde later een ironische interpretatie van de Easy Edges serie met de Little Beaver stoel (voor Vitra), een design dat doet denken aan een conventionele beklede leunstoel. In de jaren negentig produceerde hij de zeer succesvolle Cross Check serie, waarvan de stoelen en tafels gemaakt waren van in elkaar gevlochten repen esdoornhout.

Technici van Knoll waren tweeënhalf jaar lang betrokken bij de productie van meer dan honderd prototypes van dit complexe, lintachtige ontwerp. Gehry’s mandachtige meubilair wordt tegenwoordig wel beschouwd als een van de radicaalste designvernieuwingen uit de Verenigde Staten sinds Charles en Ray Eames.

Enkele realisaties

 

Chronologisch overzicht

  • Data, Activiteiten / Ontwerpen
  • 1926, Studeert stadsplanning aan de Graduate School of Design, Harvard University, Massachusetls
  • 1929, Geboren in Toronto, Canada
  • 1954, Studeert af in architectuur aan de Universiteit van Californië, Los Angeles
  • 1957, Werkt bij verschillende architectenbureaus in Los Angeles en Parijs
  • 1962, Opent eigen architectenbureau in Los Angeles
  • 1972, Ontwerpt eerste kartonnen meubels,
    Easy Edges meubelcollectie, waaronder Wiggle Side Chair, voor Jack Brogan (heruitgegeven door Vitra, 1992)
  • 1974, Doceert aan Yale University, Conneetkut
  • 1981, Loyola Law School
  • 1982, Rough Edges meubelcollectie
  • 1984, Aerospace Museum of California, Los Angeles
  • 1984, Ryba Fish Lamps,
    Snake Lamps voor Formica
  • 1986, Norton House, Venice, Californië
  • 1987, Walker Art Center, Minneapolis, organiseert tentoonstelling The Architecture of Frank Gehry
  • 1987, Restaurant Fishdance in Kobe, Japan
  • 1987, Little Beaver leunstoel voor Vitra
  • 1989, Vitra Design Museum, Weil am Rhein, Duitsland,
    Krijgt de Pritzker Architectuurprijs
  • 1990, Side Chair en Dining Table (fasy fdges serie) voor Vitra
  • 1991, Cross Check meubelcollectie voor Knoll
  • 1992, Pita ketel voor Alessi,
    Face Oft meubelcollectie,
    Icing Table voor Knoll
  • 1997, Guggenheim Museum, Bilbao, Spanje
  • 1999, FOG stapelbare stoel voor Knoll
  • 2000, Experience Music Project, Seattle
  • 2004, Frank Gehry Furniture Collection voor Heller

 

Reageren is niet mogelijk